İstanbul Sanayi Odası ve IHS Markit işbirliğinde Türk sanayisini çevreleyen küresel ortamın değerlendirilmesini, imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçmek ve takip etmeyi amaçlayan Türkiye İhracat İklimi Endeksi raporu Mart 2022 ayı için yayımlanmıştır. Raporda özetle aşağıdaki noktalar belirtilmiştir:
- Şubat 2022 için 55,2 olarak ölçülen endeks Mart 2022 ayında 53,9 olarak ölçüldü. Böylece ihracat talebi üst üste on dördüncü ay güçlenmiş oldu. Bununla birlikte Şubat ayında 55,2 olan endeksin düşüş göstermesi iyileşmenin daha sınırlı gerçekleştiğine işaret etti.
- ABD ve Birleşik Krallık’ta ekonomik aktivite Şubat ayına göre daha güçlü artışlar kaydetti. Büyüme oranları ABD’de sekiz, Birleşik Krallık’ta dokuz ayın en yüksek düzeylerine çıktı.
- Euro Bölgesi’ndeki en önemli ihracat pazarlarından biri olan Fransa’da üretim artışı Mart ayında hız kazandı. Ancak Ukrayna’daki savaşın tedarik zincirleri ve fiyat baskıları üzerindeki ilk etkileri sonucu bölgenin diğer ülkelerinde yavaşlama gerçekleşti. Mart’ta Almanya, İtalya, İspanya ve Hollanda’nın üretim artışında ivme kaybı gözlendi.
- Rusya’da ise üretim keskin bir düşüş sergiledi ve böylece ülkedeki üç aylık büyüme dönemi sona erdi.
- Birleşik Arap Emirlikleri’nde petrol dışı ekonomik aktivitenin büyüme hızı Mart ayında güçlü seviyesini korudu ve Şubat ayına göre önemli bir değişim göstermedi. Veriler Katar’daki büyümenin de hız kazandığına işaret etti. Orta Doğu bölgesindeki olumsuz gelişme ise Mısır’da devam eden üretim düşüşünün son 21 ayın en yüksek hızına ulaşması oldu.
- Çin’de üretim iki yılı aşkın dönemin en sert azalışını kaydetti.
İlgili rapora ekte yer verilmiştir. Lütfen "Doküman"a tıklayınız.
(*) İhracat İklimi endekslerinin 50,0’in üzerinde olması, ihracat ikliminde iyileşme olduğunu gösterirken 50,0’nin altındaki değerler bozulmaya işaret etmektedir. Ölçülen değer 50,0 eşik düzeyinden ne kadar uzaksa ihracat iklimindeki değişim de o kadar yüksektir. Tüm veriler mevsimsel etkilerden arındırılmış olarak açıklanmaktadır.